Selasa, 28 Julai 2009

solat


assalamualaikum..

anda solat.. ? bagus.. solat tiang agama.. kalau tak solat runtuhlah agama.. perkara pertama yang akan ditanya di padang masyar ialah solat.. ingat yer.. sekarang kita lihat berapa ramai orang yang solat.. (tak termasuk solat jumaat) sikit? sebab apa tak solat?.. jawapan tipikal malas.. tak der masa..(aik kalau nengok AFcelaka tu ader plak masa) dan jawapan luar biasa 'tak tau'.. wahh.. tak tau.. macam mana yek jadi orang Islam tapi tak tau solat..(bila orang cakap kafir marah) sebab apa sebab orang kafir kan tak solat.. sama tak dengan orang yang tak solat..

sabda Nabi " pemisah antara kita dan mereka(orang kafir) adalah sola. barangsiapa meninggalkan solat maka sesungguhnya dia telah kafir" ( hadis riwayat Imam Ahmad, Abu Dawud,Tirmidzi,Nasa'i dan Ibnu Majah)

baik kita tinggalkan bab tak solat ni.. (bab lain) tapi pernarkah korang tengok orang solat.. tak sampai 2 minit dah siap.. laju tu.. bila rukuk belum sampai 5 saat dah bangun.. aik.. baca apa yer.. macam tergesa gesa jer.. nak siap cepat.. seolah olah terpaksa .. janji aku solat katanya.. aku takut la kita solat tapi dia akhirat kelak solat kita tu akan dilemparkan balik kat kita macam kain buruk.. penat woo.. solat nak cepat katakan.. inilah yang kita panggil THUMAKNINAH.. anda faham dengan THUMAKNINAH.. mesti korang pernah lihat kan ader orang solat bila ruku' belum apa - apa lagi dah bangun untuk iktidal.. salah satu rukun solat adalah thumakninah.. kalau takder thumakninah maka solat tak sah.. abis tu sesia jer solat.. aku peratikan ramai yang macam tu.. tapi ye la aku ni sapa nak tegur diorang.. bukannyer mufti pun kan.. jadi di kesempatan ini aku berharap agar sesap yang baca ni perbetulkan la solat anda.. bila ruku' ruku , la dengan sempurna.. iktidal pun sama biar tenang dan tenteram..sujud pun sama ok.. sekian tima kasih..






aku bukan nyer UStaz.. ok.. sekadar pemerhatian dan sedikit kajian..

Tiada ulasan: