Khamis, 23 Julai 2009

hari hari yang sibuk

maaf... dah dua hari sibuk.. memula kena gi meronda sampai ke rawng.. kemudian kena train bebudak baru masuk.. letih sikit la.. tu la pasal lambat nak update(macam la ramai yang jengok blog aku ni) huhuhu... tv pun lama dah tak tengok.. (banyak rancangan tak pekdah) tidor pun awal.. penat la sikit...

kali ni aku nak story sikit pasal kekaguman aku terhadap imam syafie... umur 2 tahun dia di bawa ke mekah untuk belajar agama.. walaupun dari keluarga miskin..(2 tahun tu dah belajar agama) umur lima tahun dah hafal alquran(kelebihan tu.. kagum aku) umur 15 tahun boleh beri fatwa.. kira macam mufti la.. dasatnyer..aku umur 15 tahun hapah pun tak tau...main je tau.. begitu cerdiknya beliau.. kita kat sini umur 45 pun belum tentu lagi.. memang satu kelebihan dan kurniaan Allah berikan kepada beliau.. (aku yang umur 30 ni pun hafal surah mudah pun susah huhuhu..) hebat.. apa kata dalam pengajian kat sekolah menengah masukkan sejarah imam Syafie ni ganti kepada sejarah henry gurney laknat tu.. kan bagus.. ini pasal penjajah tau tapi pasal sejarah islam.. paling tidak pun letak la sejarah pasal ulamak melayu.. macam abd rahman limbong ke.. tokku paloh ker.. ini tidak cerita pasal diorang ada la dalam setengah muka surat.. yang lebih pasal penjajah.. apa ulamak ulamak ni takder kepentingan ke dalam penentangan kepada british..

kalau aku kata sistem pelajaran sekolah ni sekular ader yang tak setuju.. tapi kenapa asingkan pelajaran agama dengan pelajaran.. kan Islam tu merangkumi semua.. tak kira la pendidikan, undang undang, kehidupan.. dah 5 tahun merdeka tapi kenapa sistem bristish jugak yang kita dok ikut.. sepatutnya bagi aku kita perli melahirkan ramai tokoh2 Islam.. yer.. pembangunan amat penting tapi apa guna pembangunan tanpa akhlak.. tanpa agama yang mantap.. tak boleh ke kita lahirkan engineer tetapi dalam masa yang sama boleh mentafsir al-quran dan hadis.. pemain bola negara yang boleh jadi imam kat masjid.. semestinya bila nak bersukan tu kena la tutup aurat kan.. aku amat berharap semoga Islam dapat di tegakkan di nagara ini.. bukan hanya Islam pada nama tetapi kufur kepada nikmat Allah..



(ya Allah janganlah kau jadikan aku sebahagian dari orang yang kufur dan fasik)

Tiada ulasan: