Selasa, 28 Julai 2009

dari sudut pandangan aku

tadi tengah hari sambil makan aku melihat berita jam 130.. tv3 (umno) punya.. sikit punya marah lah awang adek kat TGNA sebab TGNA kata "pegi jahane".. hehehe.. wah marah nampak.. tapi takper itu bab lain tapi yang aku meluat sangat tu dia kata kerajaan persekutuan itu adalah UMNO.. chet.. memang la kerajaan persekutuan di terajui oleh UMNO dan Be End.. itu tak dapat di nafikan tetapi sebagai kerajaan ia mesti melaksanakan tugas dan mengagihkan peruntukkan tanpa mengira samada sesebuah negeri itu diperintah oleh parti kerajaan atau pembangkang. Itu adalah tanggungjawab sebuah kerajaan pusat. Umno adalah parti politik tetapi kerajaan adalah satu organisasi yang lain. di mana tanggungjawab sesebuah kerajaan yang mengamalkan sikap pilih kasih. apa peruntukkan pun nak songlap jugak ker.. rakyat lah yang menderita macam ni.. macam mana sebuah kerajaan negeri nak melaksankan tanggungjawab kepada rakyat bilamana peruntukkan tak cukup.. aku nengok banyak pemimpin bila bercakap tak guna akal.. macam mana boleh jadi pemimpin macam tu.. aku rasa macam berlaku zalim pulak..
satu lagi berita yang aku nengok ade perhimpunan haram kat penang menyokong ISA.. yang sorang pakcik tu bercakap berapi rapi.. menyokong sebab kedamaian la, menjaga keamanan la (bukan jaga keamanan tapi jaga perut pemimpin). bagi aku benda ni kita kembali kepada ajaran Islam.. bolehke kita menahan seseorang tu tanpa diadili dan dibicarakan.. kita tahan selama yang boleh sambil tu menafikan hak dia sebagai orang yang kena tahan.. aku rasa pun benda ni zalim.. tak kena kat anak beranak dia boleh la cakap.. cuba kena baru la tau langit tidak selalu cerah.. akta british di agung agungkan tapi undang undang Islam letak kat bawah.. akai ada ka..

dah lama tak tengok berita..

1 ulasan:

razifembi berkata...

tarik nafas ... sabar ...

salam singgah dr relaxjom . . .