Khamis, 9 Julai 2009

pinjam tapi tak bayar

ader orang suka meminjam.. ader jugak suka sangat tak bayar.. pastu kita pulak malu nak mintak.. tapi si peminjam tak malu pulak tu.. apa nak buat yer? ader jugak orang pinjam duit kat aku.. bukan banyak pun rm 10 jer.. tapi masa tu aku tengah belajar... mana la nak ader duit.. bila aku mintak (setelah berminggu minggu lamanya) kau tau apa dia jawab.. "alah 10 ringgit pun nak kecoh ker" pastu dia blah buat tak tau.. ingatkan nak nak bayar time tu jugak rupanya lepas cakap mcm tu terus blah macam tu jer.. err.. aku hutang dia ker , dia hutang ngan aku..
dari saat tu jugak aku terus tak kawan dengan dia..lepas insiden tu aku amat berhati hati kalau nak mintak hutang ngan orang.. ye la kan bab duit ni adik beradik pun boleh bergaduh tau.. takpelah kepada sesapa yang penah hutang aku dulu ni aku kira halalkan la.. sekarang aku amat amat malu kalau nak mintak hutang dengan orang.. iyelah orang berhutang ni bukannyer ader duit angat pun.. kalau ader duit takkanlah dia nak berhutang kot... (bersangka baik ni) walaupun dia ader niat nak menipu ker apa ker.. tetap bersangka baik.. berhati hati lah korang semua.. aku pun ader hutang jugak kan.. dengan bank dan dengan orang tai yang paling besar aku ader hutang dengan Allah.. banyak lak tu.. hutang tak pose dengan hutang tak solat masa jahil dulu.. kena qada balik ni.. sebelum mati..
korang ader hutang tak?

Tiada ulasan: