Rabu, 14 Oktober 2009

teruja


assalamualaikum..


aku nak cerita la sikit.. kat tempat aku ni ade la bebudak praktikal buat latihan kat sini.. semalam sembang punya sembang dengan dua budak ni (pompuan).. aku sembang la dengan sorang ni.. sesajer jer.. cerita la pasal pengalaman dia masuk marasah kat terengganu..(asal terengganu jugak).. pastu ntah camna aku sebut la ulamak besar kat sana dulu.. korang tahu tak(ni nak bagi tau la ni) yang dia ni keturunan ulamak tu.. ayah dia anak kepada cucu ulamak ni.. tahu sapa? TOK KU PALOH..

pergh.. terkejut aku.. aku nak amik gambar dia letak kat blog ni tapi dia taknak.. hehehe.. lagipun karang tak pasal pasal kena lempang dengan laki dia.. bukan apa aku tulis ni pun sekadar nak berkongsi dengan korang la.. bukan calang calang ilmu agama yang ada pada tok ku paloh ni..

kat sini aku terangkan sedikit pasal beliau:

Nama penuh Tok Ku Paloh ialah Engku Sayyid Abdul Rahman bin Sayyid Muhammad bin Sayyid Zainal Abidin al-Aidrus. Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus juga mempunyai beberapa nama gelaran, yang paling popular ialah Tok Ku Paloh. Gelaran lain ialah Engku Sayyid Paloh, Engku Cik, Tuan Cik dan Syaikh al-Islam Terengganu. Tok Ku Paloh juga pernah menjadi Ahli Mesyuarat Kerajaan sekali gus merupakan penasihat sultan pada zaman Sultan Zainal Abidin III


cerita lanjut boleh klik disini

Tiada ulasan: