Selasa, 23 Ogos 2011

AWAS: penipuan jualan di mudah.com.

sekadar perkongsian.. harap anda semua berhati hati... ada yang jujur dan ada yang tidak.

Tn Mod, mohon hide kan identiti saya. Tq



Assalamualaikum Wbt,



Sahabat2 yg dirahmati Allah S.W.T..disini saya ingin mengingatkan sahabat berhati2 la ketika membuat sebarang pembelian di Mudah.My atau sewaktu dgnnya. Dibulan Ramadhan yg penuh rahmat masih ada segelintir manusia yg mengambil kesempatan membuat kerja yg keji ini. Kronologinya begini..pada khamis lepas saya telah menghubungi Mamat keparat ni bg tujuan pembelian 2nd Hand Iphone 3gs dengan harga RM850. Pada mulanya saya x berminat kerana dia berada di Ipoh, saya lebih prefer COD. Dalam keadaan saya ingin menolak tawaran tersebut si mamat yg mengaku India Muslim katanya (Hanya tahu speak english shj..lidahnya agak berbelit apabila speaking..rasanya dia bukan org sini)Beriya-iya menawarkan dgn menurunkan harga kpd rm750..saya sebelum itu mmg berhati2 dan kerap bertanyakan soalan2 antaranya knp ingin menjual,alasannya beliau baru terima iphone 4 yg baru diterima dari abgnya di UK. saya bertanya lg knp jual dgn harga yg murah..beliau menjawab x tahu 2nd value price dan byk lagi soalan2 yg saya lontarkan kpdnya..dan beliau menjawabnya dgn penuh yakin..seolah2 saya yakin dgn semua jawapannya..hampeh betul!!dlm keadaan saya berhati2 akhirnya saya terkena juga akhirnya.... slps memasuki sejumlah wang deposit (RM600)..saya kerap menghubunginya utk mendapatkan tracking no kurier servis..alasannya kwn beliau yg kurierkan phone tersebut..sebelah mlmnya saya kerap menghubunginya dan bertanyakan soalan yg sama..semua jwpn yg diberi seolah2 mcm real..kita akan akui segala jwpnnya..tu yg saya pelik..kenapa ya?nak tau..percakapannya sentiasa diselang selikan dgn statement yg bercirikan islamic...antaranya kita sesama muslim bro,takkan saya nak menipu...bln ramadhan lagi tu.mmg kerap sgt beliau memainkan agama dlm setiap pertanyaan saya. Hari Kedua sebelah pagi tu slps solat subuh baru la saya terfikir kembali kesemua perbualan saya dgn beliau...rupa2nya dlm sedar x sedar tu ada yg logiknya dah nampak tanda2 awal beliau cuba menipu. Dan akhirnya..terkedu juga saya dibuatnya..mmg betul instinct saya dari awal..mmg betul di seorang penipu..barang2 yg dikatakan telah dikurierkan oleh kwnnya mmg x sampai ke tangan saya..Inilah pertama kali saya ditipu dlm online. sampai la ni saya masih menghubunginya..nombornya masih aktif..kdg2 dia akan tutup..kadang2 dia buka..kesimpulannya saya menyeru rakan2 jgn la terpedaya dgn iklan yg ditawarkan di mudah.my tu..especially bila barang yg mahal tu ditawarkan dgn harga yg murah..dah la murah..boleh nego lg harga tu. Berhati2 dgn mamat ni..



Nama Samaran : Sahil

Nama dalam no akaun bank : Awais Muhammad

No CIMB : 11030029967529

Bekerja di: Hotel Heritage Ipoh..(Katanya la)

No Telefon : 014-8855945



Jadi saya mohon shbt2 yg bekerja di sykt telekomunikasi/sektor perbankan CIMB atau shbt2 yg sudi membantu...harap dapat bantu saya menjejaki Mamat ni..Laporan polis telah dibuat.



1 ulasan:

Farah Awang berkata...

sabar
hrp dpt jadikan iktibar slps ini
:)