Isnin, 3 Januari 2011

hairan..bekalan minyak masak habis di negara pengeluar utama dunia


malam tadi tengah boring boring sambil layan tv3 suku buletin utama (tetiba teringat kat rais yatim pulak) ada pulak berita lawak bekalan minyak masak habis..

dipetik dari berita harian tarikh 1/5/2010:

Dompok berkata tanaman sawit berupaya menyumbang pendapatan kepada rakyat dan kerajaan akan memastikan pembangunan dan kemajuan industri komoditi ini bagi memacu kemajuan ekonomi negara dan pada masa yang sama menyelesai masalah kemiskinan dalam negara. Malaysia dan Indonesia membekal lebih 85 peratus minyak sawit di pasaran dunia. Kedua-dua negara menjadi sumber utama minyak makan bagi memenuhi permintaan pasaran dunia pada masa ini dan akan datang.
Berdasarkan statistik eksport minyak dan lemak tahun 2008/09, Malaysia membekalkan 29.1 peratus minyak sawit dari jumlah keseluruhan minyak sawit dunia dan Indonesia mengeksport sejumlah 27.3 peratus. Kedua-dua negara menyumbang lebih dari separuh jumlah perdagangan minyak sayuran di pasaran dunia.



tengok tu.. pengeluar utama dunia tapi minyak masak boleh takder.. tak ke bangang namanya... ke dah habis kena seludup ke thailand... tak pun korang tanam sendiri kelapa sawit kendian perah sendiri jimat belanja saranan ayah dafi... hahahahaha.. ada menteri pun asyik isi perut sendiri...

mr edz: lepas ni ada kempen .. kurangkan makanan berminyak sebab minyak takder...


3 ulasan:

A-I-B berkata...

Melayu sering kena tipu dengan menteri UMNO tapi takpa, demi ketuanan melayu.

Tanpa Nama berkata...

Kalau peniaga dah mula guna minyak jagung... minyak bunga matahari untuk memasak. Teruk le pengguna camni...

faiz berkata...

bagus gak takde minyak ni...bleh buang kolestrol..heheh