Jumaat, 17 Disember 2010

anwar pluralisme? marina mahathir pulak nak gelar apa?


aku terbaca kat bawah ni:

KUALA LUMPUR 14 Dis. - Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan salah seorang ahli politik beragama Islam di negara ini yang didapati sering membawa mesej fahaman pluralisme agama sama ada dalam bentuk tindakan mahu pun dalam bentuk ucapan.

Pensyarah Kulliyah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Yusri Mohamad (gambar) berkata, ia berdasarkan kepada satu siri ucapannya di London pada 18 Mac 2010 yang bertajuk Religion and Pluralisme in a Divided Worldapabila Anwar dengan jelas menyokong fahaman tersebut. bla .. bla.. bla.. lanjut kat sini

sekarang mari kita lihat apa maksudnya.. menurut wikipedia..(bukan wikileaks):

Pluralisme agama merupakan konsep yang luas tentang penerimaan agama-agama yang pelbagai. Antara fahaman ini adalah:

  • Tiada satu pun agama yang tunggal dan eksklusif untuk menjadi sumber kebenaran, atau setidak-tidaknya terdapat kebenaran dan nilai yang benar dalam agama lain.
  • Penerimaan kebenaran wujud dalam dua atau lebih agama dengan penekanan aspek-aspek yang diterima oleh agama-agama tersebut.
  • Menggalakkan kerjasama dan dialog antara agama-agama yang berbeza bagi meningkatkan persefahaman.
  • Digunakan sebagai istilah untuk merujuk kepada keadaan hidup bersama secara harmoni di antara penganut agama yang berbeza.

dan sekarang mari kita imbas ke tahun 2007 (taksilap) kembali siapa yang paling pluralisme ...


Surat Jemputan dari Datuk Marina Mahathir,

Dear friends,

You are cordially invited to a multifaith doa selamat

on Sunday Sept 9 2007

at 7pm

at Blog House, 66, Lorong Setiabistari 2, Bukit Damansara, KL

Programme:

7pm Arrival of guests

7.15pm Maghrib prayers led by Imam Feisal Abdul Rauf

7.30pm Prayers by each faith to be led by:

Archbishop Murphy Packiam, Christian Federation of Malaysia
Swami Samyam Ananda, Divine Life Society (Hindu prayers)
Mr BS Tan, Federation of Taoist Associations of Malaysia
Buddhist community (TBC)
Sikh community (TBC)
Baha'i community (TBC)

Imam Feisal will end with a doa.

8.00pm Dinner

(Times are approximate)

Please do join us if you can. The gathering is to do a thanksgiving to
God Almighty for my father's successful operation and continued
recovery. It is also an opportunity for us to thank all well-wishers for
the kind prayers and support that they have extended to me and my
family.

Thank you.

Marina and family


okay.. aku bukannya penyokong fanatik anwar cuma nak ingatkan ahli panel tingkap tu jer... kalau nak tegur biar tegur semua...

2 ulasan:

puteri berkata...

biasalah..

kalau musuh tu.. tak wat salah pun, dikatakan salah

tapi kalau org sndiri.. salah pun dikatakn betul

sarah berkata...

terbaik!